ثبت مالكيت صنعتي چيست؟

ثبت شركت با مسئوليت محدود و ثبت برند از تخصص هاي هانا ثبت است. خريد و فروش برند با كمترين هزينه، ثبت شركت خارجي و... از ديگر تخصص هاي هانا ثبت مي ...

ثبت مالكيت صنعتي چيست؟

۳۵ بازديد

ثبت مالكيت صنعتي را قبل از اينكه شروع كنيد بايد بدانيد كه مالكيت صنعتي و تجاري با هم تفاوت‌هايي دارند و بايد در مورد تفاوت‌هاي آن بيشتر بدانيد تا بتوانيد تفكيك مناسبي بين آن‌ها قائل شويد. در قانون تجارت صنعتي و تجاري بندهاي مختلف وجود داشته كه هر كدام داراي تفاوت‌هاي گوناگون است و بايد بيان كرد كه مالكيت صنعتي و تجاري در جامعه امروزي به يك معنا استفاده مي‌شود اما باهم متفاوت است.

شايد بتوان گفت به دليل اين كه مالكيت صنعتي جزئي از يك تجارت بوده و به نوعي دارايي محسوب مي‌شود مي‌توان از مالكيت صنعتي و تجاري همزمان استفاده كرد اما همان طور كه در بالا به آن اشاره شد اين دو داراي تفاوت‌هاي گوناگوني با يكديگر بوده و مي‌تواند از هم تفكيك شود. اگر مي خواهيد در مورد اين موضوع بيشتر بدانيد ما در ادامه به مالكيت صنعتي و تجاري مي‌پردازيم.

تعريف مالكيت صنعتي

يكي از زير مجموعه‌هاي حقوقي تجارت، مالكيت صنعتي بوده كه شامل بخش‌هاي مختلف است و در تعريف قانوني مي‌توان بيان كرد كه مالكيت صنعتي موارد غير مادي را شامل مي‌شود. از جمله مسائل غير مادي يك موسسه مي‌توان به نام تجاري، نشان تجاري و نوآوري اشاره كرد. علاوه بر موارد گفته شده براي مالكيت صنعتي برگه‌هاي اختراع و گواهي اشياي مصرفي را نيز در نظر مي‌گيرند. با توجه به نوع سازمان‌ها و مؤسسات مختلف، مالكيت صنعتي به صورت گسترده در حال اجرا شدن است و كالاهاي موجود در جامعه به شكل ويژه‌اي مورد حمايت قرار مي‌گيرد.

در بسياري از موارد به دليل اين كه در سطح داخلي و بين‌المللي ارتباط‌هاي مختلفي بين كشورها وجود دارد مي‌توان بيان كرد كه دولت از مالكيت صنعتي حمايت مي‌كند. در واقع حمايت از مالكيت صنعتي باعث مي‌شود تا فرد بتواند از اختراع و نوآوري خود به شكل مناسب و انحصاري استفاده كند. در اين بين اگر شخصي بخواهد از علامت انحصاري و حق اختراع ديگران سوء استفاده كند از طريق مقررات و قانون با وي برخورد مي‌شود.

براي مشاوره تلفني با كارشناسان ثبت شركت و برند هانا ثبت كليك نماييد

مشاوره رايگان ثبتي

در قانون درباره مالكيت تجاري صنعتي چه مسائلي مطرح شده است؟

همانطور كه گفتيم اگر علامت يا اختراع كالايي به صورت قانوني ثبت شده باشد، قانون از آن حمايت خواهد كرد. در ماده هاي 528 تا 530 قانون مدني اسلامي ايران هم در اين باره صحبت شده است. در ادامه سه بند اصلي اين ماده را با هم بررسي خواهيم كرد.

بند اول: نام تجاري

بر اساس ماده 589 قانون تجارت هر تاجري مي بايست براي معرفي بنگاه تجاري يا شركت خود، يك نام تجاري انتخاب كند. اين نام بعد از طي روال اداري قانوني آن ثبت شده و از آن به بعد مشتريان به اعتبار اين نام تجاري به معامله با آن شركت مي پردازند.

مالكيت تجاري صنعتي

به همين خاطر افراد يا كسب و كار هاي ديگري حق ندارند از اين نام تجاري در محصولات و خدمات خود استفاده كنند. حتي اگر آن نام با نام خانوادگي فرد مذكور يكي باشد. ولي طبق ماده 579 و 580 قانون تجارت، قابليت انتقال و خريد و فروش اين نام وجود دارد. از نظر اعتبار، از زمان ثبت نام تجاري تا 5 سال امكان استفاده وجود دارد و پس از آن مي بايست براي تجديد ثبت آن اقدام كرد.

بند دوم: علائم تجاري

يكي ديگر از بخش هايي كه مي بايست در مالكيت تجاري صنعتي يك كسب و كار مورد توجه قرار گيرد، علائم تجاري آن است. بر اساس ماده 1 قانون ثبت علائم تجاري، علامت تجاري شامل هر علامتي اعم از تصوير، نقش، حروف، رقم و …. است كه براي شناساندن و امتياز يك محصول از آن استفاده مي شود. علائم تجاري بايد ويژگي هايي داشته باشند كه آن ها را از ساير برندها متمايز كند. يك اينكه بايد تازه باشد. يعني براي جنس يا محصولي كه استفاده مي شود جديد باشد. سبب گمراه شدن مشتريان نشود. براي مثال آنقدر مشابه يك برند معروف باشد كه مشتري براي خريد دچار ترديد شود. و اينكه مبتكرانه باشد و وجه تمايز داشته باشد. علائم تجاري نيز مانند نام تجاري، قابليت نقل و انتقال دارند و اين انتقال تنها بعد از ثبت در برابر اشخاص ثالث امكان پذير است.

براي ثبت علامت تجاري برند خود مي بايست به اداره ثبت شركت ها مراجعه كنيد. براي اينكار كافيست به وب سايت اين اداره رجوع و اظهارنامه خود را تسليم كنيد. اين ثبت از سمت اشخاص ذي نفع بايد صورت گيرد. مدت اعتبار ثبت 10 سال است كه اين تاريخ از زمان تسليم اظهارنامه محاسبه مي شود. ماده 46 قانون ثبت علائم و اختراعات مي گويد كه تمامي دعاوي جزايي و حقوقي مربوط به علائم تجاري در نزد محاكم تهران بررسي مي شود.

 

براي شناخت ثبت مالكيت صنعتي اينجا كليك كنيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.