زماني كه متقاضيان بخواهند نشان تجاري خود را به صورت قانوني و رسمي ثبت نمايند بايد درخواست ثبت برند خود را از طريق اظهارنامه ثبت نشان تجاري، اعلام نمايند. نشان تجاري به عنوان هر گونه علامت براي تمايز محصولات و خدمات يك شركت تجاري از ساير شركتهاست. نشان تجاري فوايد زيادي براي عملكرد شركتها دارد كه معرف و مشخص كننده محصول اختصاصي يك شركت است.
اگر نشان تجاري طبق ماده 2 قانون ثبت علائم و اختراعات در سازمان ثبت به ثبت رسيده باشد به صورت انحصاري است. انحصاري بودن برند تجاري به معناي آن است كه هيچ سازمان و يا فردي حق استفاده از آن را نخواهد داشت. اگر قصد داريد در مورد ثبت برند تجاري و اظهارنامهي ثبت علامت تجاري بيشتر بدانيد بهتر است تا پايان همراه ما باشيد.
نقش اظهارنامه در ثبت برند تجاري
متقاضيان ثبت نشان تجاري جهت ثبت برند انتخابيشان بايد اظهارنامه ي ثبت علامت تجاري را به ثبت برسانند. طبق ماده 106 قانون ثبت برند تجاري، اظهارنامه بايد در دو نسخه مخصوص به زبان فارسي تنظيم و پس از امضا توسط متقاضي به ثبت برسد. زماني كه اظهارنامه به زبانهاي ديگر باشد ارائه اصل مدرك در هنگام ثبت نشان تجاري الزامي است.
سازمان ثبت برند تجاري در صورت نياز ميتواند جهت بررسي اظهارنامه ي ثبت علامت تجاري اصلي، مدارك اصل را از فرد متقاضي درخواست نمايد. فرد متقاضي بايد اظهارنامه ثبت برند تجاري را با پست سفارشي به مرجع ثبت، تسليم نمايد. افراد زماني ارائه اظهارنامه بايد به برخي از نكات كليدي توجه كنند تا تمام مراحل ثبت اظهارنامه به درستي انجام شود.