جعل و استفاده‌ غير مجاز علامت تجاري

ثبت شركت با مسئوليت محدود و ثبت برند از تخصص هاي هانا ثبت است. خريد و فروش برند با كمترين هزينه، ثبت شركت خارجي و... از ديگر تخصص هاي هانا ثبت مي ...

جعل و استفاده‌ غير مجاز علامت تجاري

۳۰ بازديد

جعل و استفاده‌ غير مجاز علامت تجاري

 

زماني كه يك علامت تجاري طبق چارچوب معين، به ثبت رسيده باشد به صورت انحصاري در اختيار صاحب علامت قرار دارد. ساير اشخاص نمي‌توانند از علامت تجاري ثبت شده براي فعاليت تجاري خود استفاده كنند و اگر شخصي نشان تجاري را جعل كند يا به نحوي باعث تضييع حقوق ديگران شود به عنوان مجرم شناخته شده و مطابق قانون با وي برخورد مي‌شود. وجود نشان تجاري براي يك شركت مي‌تواند داراي مزاياي زيادي باشد.

نشان تجاري به شركت اين امكان را مي‌دهد كه بتوانند با خيال راحت محصولات و خدمات خود را گسترش داده و كيفيت آن را افزايش دهند. مشتريان نيز مي‌توانند با ديدن نشان تجاري مورد نظر به راحتي محصول را خريداري كنند. اگر بخواهيد در مورد جعل و استفاده‌ي غير مجاز علامت تجاري اطلاعات خود را افزايش دهيد بهتر است ما را همراهي كنيد.

جعل و استفاده‌ غير مجاز علامت تجاري

مطابق قانون ماده 529 مجازات اسلامي تعزيرات: هر شخص، علامت يكي از شركت‌هاي دولتي و غير دولتي را جعل نمايد يا اقدام به اين كار داشته باشد علاوه بر جبران خسارت وارده، به حبس محكوم خواهد شد. طبق قوانين در نظر گرفته شده حبس براي جعل نشان تجاري سه ماه تا 2 سال خواهد بود. همچنين قانون 530 مجازت اسلامي تعزيرات بيان مي‌دارد كه هر گاه شخص مهر يا علامت تجاري يك شركت دولتي و غير دولتي را به هر طريقي به دست آورد و يا باعث استفاده آن به وسيله سايرين شود در صورت ايجاد خسارت به علامت وارد شده، بايد خسارت وارده را جبران نمايد كه علاوه بر آن به حبس نيز محكوم خواهد شد.

هر گونه استفاده از نام تجاري شخص ثالث كه باعث فريب عمومي شود جرم شناخته شده و مطابق ماده 47 قانون ثبت علائم و اختراعات علاوه بر جزاي نقدي به حبس تعزيري نيز محكوم خواهد شد. تمام موارد گفته شده در مورد نشان تجاري مي‌تواند براي شخص حقيقي و حقوقي قابل پيگرد باشد. موضوع جرائم در نظر گرفته شده نشان مي‌دهد كه قانون به صراحت از مالك نشان تجاري حمايت مي‌نمايد كه همين امر براي دريافت نشان تجاري يك مزيت كليدي محسوب مي‌شود.

[f]

بررسي وضعيت قانوني جعل نشان تجاري

زماني كه جعل نشان تجاري توسط شخص يا اشخاص حقيقي يا حقوقي تأييد شود بازپرس مي‌تواند جرائم صورت گرفته را به شكل قانوني پيگيري كند. در صورتي كه دادستان صدور قرار منع تعقيب را اعلام كند بايد تكليف اموال كشف شده تعيين شود. دادگاه قادر است تكليف اموال و اشياء ضبط شده را نزد خود نگه دارد لذا بازپرس در اين حين مكلف است كه با تقاضاي ذي‌نفع دستور رد اموال كشف شده زير را صادر نمايد:

  • وجود بخشي از اشياء و مال ضبط شده كه براي روند دادرسي حائز اهميت نيست
  • اموالي كه به صورت بلامعارض باشد
  • در بين اشياء و اموال مواردي قابل ضبطي وجود نداشته باشد

فارغ از موارد بالا، اگر اموال و اشياء ضبط شده در حين ارتكاب استعمال و يا براي استعمال اختصاص داده شده باشد و به عنوان وسيله جرم محسوب شود بايد در مورد آن‌ها حكم مناسب صادر شود. طبق قانون مشخص، هيچ گونه محروميت اجتماعي يا مسدود كردن موسسه براي اشخاص حقوقي مختلف در نظر گرفته نشده است.

گواهي تاييد ثبت علامت تجاري

زماني كه يك علامت تجاري به صورت قانوني به ثبت رسيده باشد، گواهي تأييد ثبت علامت تجاري در چارچوب مشخص شده به صاحب نشان تجاري داده مي‌شود كه در آن به يك سري از نكات كليدي تاكيد شده است. نكات ذكر شده در گواهي تاييد ثبت علامت تجاري باعث مي‌شود تا از ميزان اعتبار آن مطلع شد. برخي از مهم‌ترين اطلاعاتي كه در گواهي ثبت نشان تجاري وجود دارد به شرح زير است:

  1. تاريخ دريافت اظهارنامه و شماره ثبت آن كه به صورت دقيق در دفتر ثبت مشخص شده است
  2. تاريخ ثبت علامت تجاري و شماره ثبت شده آن
  3. مشخصات مالك علامت و اقامتگاه وي به صورت دقيق
  4. نوع مال‌التجاره و طبقه قرار گرفته شده علامت تجاري
  5. در صورت ثبت علامت در خارج از كشور، ثبت تاريخ و شماره‌ي آن
  6. ارائه تاريخ صدور تصديق نشان تجاري
  7. مدت اعتبار علامت ثبت شده
  8. امضاء رئيس شعبه ثبت علائم تجاري و مدير كل اسناد و مدارك كشور

[f]

سخن پاياني

همان طور كه در مقدمه و بخش اصلي مقاله به آن اشاره شد، زماني كه يك نشان تجاري به صورت كاملاً قانوني به ثبت رسيده باشد، مورد حمايت قانون قرار داشته و ساير اشخاص نمي‌توانند از نشان تجاري ثبت شده در جهت فعاليت تجاري خود استفاده كنند. علامت تجاري ثبت شده به صورت انحصاري در اختيار مالك آن بوده و در صورت جعل نشان تجاري، شخص مجرم شناخته شده و مي‌تواند تحت پيگرد قانوني قرار بگيرد. وجود نشان تجاري با توجه به اهميت آن براي شركت و مشتريان مي‌تواند داراي مزاياي زيادي براي عملكرد مالي شركت نيز باشد.

اگر بخواهيد به صورت قانوني مراحل ثبت نشان تجاري خود را در يك بستر امن انجام دهيد و در صورت وجود هر گونه مشكل مراحل آن را به خوبي پيگيري كنيد استفاده از يك مجموعه معتبر به شما پيشنهاد مي‌شود. با توجه به اين كه ثبت شركت و ثبت برند به عنوان يك امر تخصصي محسوب شده بهتر است با مشورت ثبت شركت هانا، مراحل را در سريع‌ترين زمان ممكن پيگيري كنيد. وجود حمايت قانون از نشان تجاري اين اطمينان را در افراد ايجاد مي‌نمايد كه بتوانند در سريع‌ترين زمان ممكن نسبت به ثبت و پيگيري علامت تجاري خود اقدام كنند.

براي مشورت و مشاوره رايگان از كارشناسان ثبتي هانا ثبت كمك بگيريد. كافيست در ساعات اداري با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ تماس بگيريد تا با كارشناسان ثبت هانا بهترين شركت ثبت برند در تهران صحبت كنيد.

 

جعل و استفاده‌ غير مجاز علامت تجاري

جعل و استفاده‌ غير مجاز علامت تجاري

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.